![]() Харьков, пер. Байкальский, 1 (ст.м. "Площадь Восстания", ориентир - универмаг "Харьков") ПН-ПТ: с 10 до 17; СБ: по предварительной записи Тел.: (057)732-69-18, факс: (057)732-69-18 ---------------------------------------------------- ![]()
Український режисер-реформатор, "людина-театр", актор і театральний педагог Олександр-Зенон Степанович КУРБАС народився 25 лютого 1887 року в Самборі (Австро-Угорська імперія, сьогодні - Львівська область, Україна) в родині акторів галицького театру «Руська бесіда» Степана та Ванди Курбасів (за сценою- Яновичі). ![]()
Ще з дитячих років Ванда - майбутня мама Леся КУРБАСА - мріяла стати актрисою, і всупереч волі батьків вирішила присвятити себе драматичному мистецтву - в 17 років Ванду ТЕЙХМАН прийняли в трупу театру «Руська бесіда». В цьому театрі, теж всупереч волі батька , працював 22-річний Степан КУРБАС (сценічне ім'я — ЯНОВИЧ). Майбутній батько Леся, не закінчивши восьмий - випускний клас гімназії, залишив навчання і став "бродячим комедіантом" (так тоді іронічно називали акторів пересувних театрів). Звістка про це вкрай розгнівила батька Степана, і він порвав всі зв'язки с сином. ![]()
Молоді актори Ванда і Степан закохалися, але ні родичі Ванди в Чернівцях, ні Степана в Старому Скалаті, батьківського благословіння на цей шлюб не дали. Благословили молодят на щасливе сімейне життя театральна трупа «Руська бесіда». ![]() На бронзовій памятній дошці з барельєфом Леся Курбаса написано: «В цьому будинку 25 лютого 1887 р. народився український радянський актор, народний артист УРСР Олександр Степанович Курбас. Дошка встановлена до 100-річчя з дня народження». ![]()
З появою сина подружжя Курбас-Яновичів очікувало добрих змін у стосунках з батьками, але поліпшення не стало. Похрестили Леся майже через рік. Степан сподівався, що зробить це його батько Пилип КУРБАС, парох села Старий Скалат на Тернопільщині. Але той затявся: не простив синові, що той став бродячим комедіантом, а не священиком чи вчителем. Степан, щоб не ганьбити фамілії, взяв сценічний псевдонім ЯНОВИЧ, під яким і виступав. ![]()
У восьмому класі написав першу літературну спробу - етюд «В горячці». Разом зі своїм другом Томою Водяним, із яким навчався в тернопільській гімназії, 11 березня 1906 року звернувся з листом до Івана ФРАНКА з проханням надрукувати їхні твори в щомісячнику «Літературно-науковий вістник», де письменник був одним із редакторів: «Вельмишановний Добродію! Юні адепти літератури сподівалися, що Іван Якович відповість їм швидко. Та не дочекавшись миттєвої відповіді, друзі через півмісяця написали письменникові другого листа: «Високоповажний Пане Добродію! Етюд Леся КУРБАСА «В горячці» на чотири сторінки з’явився в українському часописі «Літературно-науковий вістник» за квітень 1906 року, через місяць після того, як він його надіслав, під псевдонімом Зенон Мислевич. ![]() Написав Лесь КУРБАС і другу свою новелу - «Сни», в дні Нового 1907 року, і також надіслав Франкові. Але він вже не попав до друку. Видання «Літературно-наукового вістника» перенесли в Київ, а ФРАНКА «попросили» з редакції. ВОДЯНИЙ Т.Г.: Пригадую нашу розмову після з’яви в журналі етюду «В горячці». Тоді Лесь сказав: «Все одно я письменником не буду!». Я запитав: «Чому?» Він хвилинку подумав і відповів: «Бо письменником може бути тільки той, хто любить про себе і взагалі про будь-що іншим розказувати. Я не люблю нікому нічого розказувати». І знову все повторюється. Тепер вже батько Степан хотів бачити свого сина священиком або вчителем. А Лесь після закінчення гімназії тайком від батьків пише листа до театральної управи «Руської бесіди» — просить виділити йому стипендію як синові актора для навчання у драматичній школі. Через брак коштів — відмова. ![]() В 1893 році батько Леся - Степан ЯНОВИЧ - перейшов з чергового режисера на посаду головного режисера театру «Руська бесіда». Глядачі добре його знали по основним ролям у п’єсах І. Тобілевича, М. Кропивницького, І. Франка, П. Мирного, М. Старицького тощо. Він успішно співав в операх "Вечорниці", "Наталка Полтавка", "Утоплена", "Циганський барон". Розуміючи, що йому бракує професійної освіти чи хоча би практики під орудою солідного майстра театральної справи, добився від керівництва «Руської бесіди» субсидії і їздив на піврічне стажування в Наддніпрянську Україну. Там приглядався до роботи Марка Кропивницького, інших режисерів. Іван ФРАНКО у статті «Руський театр» за 1893 рік писав про творчий шлях Яновича: Біда прийшла несподівано: в 1896 році, під час гастролей в Тернополі, батько Леся тяжко захворів. МЕДВЕДИК П.К. (1925-2006), літературознавець: «Ванда - урівноважена, спокійна, стримана, завжди сміливо йшла назустріч долі. Такою залишилася і пізніше, коли Степан Янович невиліковно захворів і вона змушена була розлучитися з театром. 1898 року вони їдуть до батьків у Старий Скалат. Тоді батько Олександра Курбаса не думав, що на тридцать шостому році життя він назавжди буде повинен розпрощатися зі сценою, якій віддав п'ятнадцать найкращих років. Проте Ванда Адольфівна переконує, що йому потрібний відпочинок». ![]() Хвороба виснажувала Степана КУРБАСА, а біди і невдачі життя, які завжди йдуть поряд з нервовими перенапруженнями і важкими переживаннями, дедалі більше ламали його. Внаслідок конфлікту прийшлось піти з театру «Руська бесіда», розпалась трупа, яку Степан Пилипович заснував на пару з другом по сцені Костєм Підвисоцьким. Пішли з життя два сини Степана і Ванди: маленький Корнило в кілька місяців, і в 1902 році Нестор від тифу, коли навчався в третьому класі гімназії. ВОДЯНИЙ Т.Г.: «Як Янович перенісся до Старого Скалата, він уже був хворий. Пиятика стала для нього органічною потребою. Коли він зовсім нічого не пив, приходив напад, ним трясло, він тратив свідомість, падав, де стояв, і страшенно потерпав. Мати Леся часто сама посилала йому по горілку, щоб не бачити його мук. А що йому не давали грошей, він виносив із хати що попало, або продавав із себе щоліпше. Коли я вперше побачив його, він справив на мене страшне враження: був неголений, нечесаний, і одяг на нім був, можливо, найдранливіший, і сорочка, хоч і чиста, але полатана, такі ж черевики. Побачивши це, я зрозумів, чому Лесь ніколи не розказував про батька, ніколи не згадав його ні словом. Зрештою, коли був у «нормальнім» стані, тобто не випив забагато або нічого, тоді був зовсім хворий, але цього не видно було по ньому. Він говорив і жартував, як нормальна і високоосвічена людина, яким був насправді». Того ж року Лесь КУРБАС, з-за браку коштів на навчання в Відні, перевівся до Львівського університету. В 1909 році студенти Львівського університету організовують театр, головним режисером і актором якого стає молодий КУРБАС. Водночас вони борються за українізацію університету, за що 49 студентів, серед них і Лесь КУРБАС, відраховують, але документів не віддають. ![]() Лесь часу не гає - вивчає іноземні мови. Коли документи віддали, подався до Відня, де закінчив університет і драматичну школу вільного слухача при Віденській консерваторії. Брав уроки театрального мистецтва в провідного актора австрійського Бургтеатру Йозефа Кайнца. Вершиною творчості Йозефа КАЙНЦА став шекспіровський Гамлет. Свою грою він першим дозволив Гамлету тримати руки в карманах, сидіти на столі, а знаменитий монолог "To be, or not to be, that is the question" промовляв сам до себе, лежачи на лавці у садочку. ![]() ![]() Професійне театральне мистецтво Леся КУРБАСА почалося у Львові. З 1912 року він працює в гуцульському театрі Гната ХОТКЕВИЧА, знаменитого харків'янина. У тому ж році поступив до театру «Руська бесіда», в якому колись грали батьки. Дебютував у ролі султана Гірея у «Марусі Богуславці». Часто грав у парі із зіркою галицької сцени Катериною РУБЧАКОВОЮ. Саме з нею зв'язана історія нещасливого кохання Леся КУРБАСА. ![]() КУРБАС і РУБЧАКОВА часто разом виконували головні ролі закоханих у різних виставах, наприклад: Михайло і Анна в "Украденому щасті", Астров і Олена в "Дяді Вані". Врешті-решт молодий герой-коханець переніс свої почуття зі сцени в життя: Лесь КУРБАС по-справжньому, по-юнацькому закохався у заміжню жінку, в якої були чоловік і діти. Спочатку він приховував свої гарячі почуття, та коли в 1913 році їхали на гастролі до Кракова, зізнався Катерині в коханні. Саме у Львові Лесь особисто познайомився з Іваном ФРАНКО. Це сталося влітку 1913 року, коли письменник прийшов до театру «Руська Бесіда» на виставу «Украдене щастя», в якій РУБЧАКОВА грала роль Анни, а КУРБАС - Михайла Гурмана. Ганна ЮРЧАКОВА, актриса «Руської Бесіди»:
Ось така метаморфоза життя. Адже батько Леся КУРБАСА - Степан ЯНОВИЧ - 16 листопада 1893 року став першим виконавцем ролі Михайла Гурмана в знаменитій п’єсі Івана Франка «Украдене щастя». ![]() присвяченого 40-річчю літературної діяльності Івана ФРАНКА (в центрі). Львів, 2 липня 1913 року. Стефанія СЕННИК-ДАНИЛОВИЧ, вчилася разом із КУРБАСОМ у Львівському університеті: Перша світова застала львівський театр «Руська бесіда» у Борщеві на Тернопільщині. Частина чоловічого складу театру була мобілізована до австрійської армії. А частина, і Лесь КУРБАС серед них, залишилась на Тернопільщині, де стали російські війська. Для Леся це стало поверненням до родинного гнізда, в Старий Скалат, а тут — трагедія за трагедією. Спочатку помер дід Пилип, згодом від туберкульозу згасла 17-річна сестра Надя. Лесь забрав матір до Тернополя, і заходився створенням в місті першого українського стаціонарного театра. ![]() Для відкриття театру Лесь КУРБАС підготовив «Наталку Полтавку» Івана КОТЛЯРЕВСЬКОГО. Перш за все через те, що вона була символічною як перша українська п'єса. З іншого боку, це була чудова музична вистава з участю обдарованих співачок М. Коссак-Чернявської, Ф. Лопатинської, Т. Бенцалевої. Була випущена афіша прем'єри, в якій підкреслювались участь «видатних артистів» і дозвіл військових властей, що заохочувало до театру і цивільне населення в умовах «комендантської години». Військові пости були повідомлені, що квитки на виставу треба вважати перепусткою для громадян, що повертаються додому в пізній час. Лесь Курбас у «Наталці Полтавці» грав виборного Макогоненка. ![]() Пропозицію Леся КУРБАСА назвати трупу «Тернопільський український театр» було категорично відкинуто. 18 жовтня 1915 року вистава «Наталка Полтавка» пройшла з великим успіхом, і як згадували очевидці, «рясні оплески переходили в овації». Її побачили також солдати й офіцери царської армії, серед яких було чимало українців. Цілковитий успіх допоміг КУРБАСУ налагодити «знайомство» з російською військовою владою Тернополя, і визволити з тернопільської вязниці актора Миколу БЕНЦАЛЯ, якому загрожувала смертна кара за «шпіонаж» на користь австрійської армії. ![]() сьогодні Тернопільска обласна філармонія. Зверніть увагу на подання тексту на афішах. Наступна прем'єра - «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» Михайла Старицького. І знову успіх. Лесь КУРБАС протягом піврічної праці як директор і режисер «Тернопільських театральних вечорів» поставив «Наталку Полтавку», «Циганку Азу» М. Старицького, «Дай серцю волю, заведе неволю» М. Кропивницького, «Хмари» О. Суходольського, «Нещасне кохання» Л. Манька, «Шибеник» А. Коцебу, «Медведя» А. Чехова. Всього - 79 вистав протягом півроку. «…Особливо піклувався Курбас про „молодий нарибок“, багато працював з окремими товаришами не тільки над ролями, але й над їхньою загальною культурою, надихаючи своєю невсипущою працею весь колектив. Тому то під Новий рік ми зложили йому новорічне побажання, заспівали щедрівку „Ходив, походив місяць по небу“ (з п'єси „Ой не ходи, Грицю…“) і подарували срібний годинник. Курбас був дуже зворушений і гаряче дякував нам. Молодого режисера і актора помітив Микола САДОВСЬКИЙ і запросив до себе - у перший і єдиний тоді в Києві український стаціонарний театр (сьогодні там Оперета). Лесь КУРБАС передає театр у руки Миколи БЕНЦАЛЯ, а сам з матір’ю 26 березня 1916 року від’їжджає до Києва. КУРБАС давно мріяв працювати на Наддніпрянській Україні, де існував сильний театр і була висока театральна культура. І його мрія здійснилась. КУРБАС почав грати в театрі Садовського. Проте амбітний актор мріяв про власний театр і режисуру. ![]() В 1926 році Іван Олександрович Мар'яненко разом з мистецьким об'єднанням "БЕРЕЗІЛЬ" назавжди переїде в Харківський драмтеатр. На фото зліва: Іван Мар'яненко у ролі Хлєстакова ("Ревізор" Гоголя). Хлєстакова в театрі Садовського грав і КУРБАС. Остап ВИШНЯ: «Якби Садовський знав, що вийде з тих запросин, він би, як Тарас Бульба, скочив на коня, вихопив шаблю й розрубав би Курбаса до самого сідла. Бо Лесь Курбас переломив усю історію нашого театру.». ![]() На фото справа - Троїцький народний дім у Києві, в якому в 1907 році був заснований перший український стаціонарний театр. У Садовського КУРБАСА помітила експресивна учениця драматичної школи ім. М. Лисенка (пізніше одна з провідних акторок «Молодого театру») Поля САМІЙЛЕНКО. Вона познайомила Курбаса з іншими учнями драмшколи і… починаються неймовірні експерименти молодих, настроєних рішуче й безкомпромісно проти, за висловом Курбаса, «присипаних затхлим, смердючим цукром сентиментальності» театрів. ![]() А почалося все так: одного разу Поліна запросила Леся після вистави до себе до хати на Фундуклеївській, 82, де на них вже чекали декілька учнів Музично-драматичної школи ім. Миколи Лисенка. Вони говорили всю ніч. Курбас жартував з австріяцьким акцентом: "Тихо, бо прокинуться діти й спитають, що то за єден такий". Коли КУРБАС прийшов вдруге, там вже чекали дванадцять чоловік. Це було 18 травня 1916 року. Так почалася ця авантюра. Авантюра — бо в Києві був хороший російський театр "Соловцов", був театр Садовського, і було повно "горілчано-гопачних" театральних труп, прабабусь нинішньої Сердючки — якого ще українського театру нам треба?! ![]() Молоді актори виступали на сценах Троїцького й Лук'янівського народних будинків, колишнього театру Бергоньє (тепер Національний російський драматичний театр імені Лес Українки), а з листопада 1918 р. - у власному приміщенні по вул. Прорізній, 17. Нині у цьому будинку знаходиться Молодий театр імені Леся Курбаса (колишній Молодіжний театр). ![]() «Молодий театр» існував за Центральної Ради, Української Держави й Української Народної Республіки, аж поки в березні 1919 р. із встановленням у Києві радянської влади театр не був націоналізований. Його трупа увійшла до Першого державного театру УСРР імені Т. Шевченка, утвореного на базі Драматичного театру, який працював у приміщенні колишнього театру Бергоньє. Та фактично існували два театри, які пропонували глядачам вистави зі своїх старих репертуарів. Тільки в одній роботі злились новаторство Леся Курбаса й майстерність акторів драмтеатру. Це інсценізація «Гайдамаків» Тараса Шевченка, зроблена до 106-ї річниці з дня народження Кобзаря. Своє справжнє кохання Лесь КУРБАС зустрів у Києві. В 1917 році в приміщенні на вулиці Прорізній почергово займалися танцювальна студія і «Молодий театр». І саме тут Лесь Степанович з першого погляду закохався у вродливу, молоду дівчину із танцювальної студії — Валентину ЧИСТЯКОВУ. Їй було 18, йому — 31. ![]() Весільна фотографія: Лесь КУРБАС і його дружина Валентина ЧИСТЯКОВА (в центрі) з групою акторів "Березоля". В метричній книзі Києво-Подільського Свято-Андріївської церкви у відділі записів повінчанних за 1919 рік під №5 записано:
«1919 года, 6 (19) сентября сочетались браком жених — гражданин города Самбор в Галиции Александр Степанович КУРБАС, 32 лет, холост, греко-униатского вероисповедания. Свидетели — Марко Степанович ТЕРЕЩЕНКО и Михаил Васильевич СЕМЕНКО. Невеста — Валентина Николаевна ЧИСТЯКОВА, гражданка г. Москвы, дочь артиста Большого Московского оперного театра, 19 лет, девушка, православного вероисповедания. Свидетели — Марко Степанович ТЕРЕЩЕНКО и Игорь Александрович ХОДЗИЦКИЙ. Венчали: священник о. Марко ГРУШЕВСКИЙ с дьяком Дмитрием ХОДЗИЦКИМ. 1919 г., 7 сентября». Валентина родилась в сім'ї видатного оперного співака, соліста Великого театру Миколи Петровича ЧИСТЯКОВА. Сама атмосфера життя сім'ї Чистякових, де все дихало театром, сприяла виробленню її індивідуальних здібностей, поглядів, смаків. З дитинства вчилася мистецтва співу, танцю, малювання, гри на фортепіано, брала участь у гімназійних виставах. В 1918-му переїхала з Москви разом з батьками до Києва, де вступила в балетну студію, брала уроки хореографії та пластики. Що стосується Леся - то він вразив її своєю біблітекою. В кімнаті, яку знімав КУРБАС всі стіни до самої стелі були заставлені книжками. Книжки цілими стопками лежали на столі, на стільцях, на підвіконнику, і навіть на підлозі. На різних мовах. Господар книжок виявився справжнім поліглотом, він знав англійську, норвезьку, німецьку, давньоєврейську, польську, російську мови, вивчав старослов’янську, санскрит; читав французькою та італійською. Валентина взяла книжку в гарній облкладинці - це був Генріх ІБСЕН в оригиналі, норвежський драматург, засновник європейської "нової драми". Лесь дав Валентині книжку Ібсена в перекладі на російську мову. І ця книжка стала першою, яку ЧИСТЯКОВА прочитала з Курбасівської домашньої бібліотеки. ![]() ![]() У ролі Едіпа - Лесь КУРБАС (ліворуч), Терезія - Семен СЕМДОР. Київ, 16 листопада 1918 року. ![]() Київ, 16 листопада 1918 року. У другому ряду, пятий - Лесь КУРБАС (цар Едіп). ![]() 24 вересня 1917 року, театр Бергоньє, Київ. Посередині - Лесь КУРБАС і меценат театру Мілорадович (сидить другий справа). З акторів колишнього «Молодого театру» Лесь Курбас у травні 1920 р. створив Київський драматичний театр, названий «Кийдрамте» за тогочасною модою на скорочені назви. Коли Київ зайняли поляки, «Кийдрамте» виїхав до Білої Церкви, потім в Умань. Кожну неділю давали нову виставу - потрібні були гроші, щоб тримати колектив складом до 30 чоловік. Саме під час цих гастролей за Валентиною ЧИСТЯКОВОЮ закріпилось амплуа «інженю-лірик, комік и кокет». В разу потреби вона могла зіграти і відьму, і травесті, і Мірандоліну з однойменної п'єси Гольдоні, і Нору ібсенівську, і образи українських дівчат Тобілевича і Кропивницького. Тільки восени актори повернулися до Києва в солдатському одягу, що пояснювалось дуже просто: над театром узяла шефство 45 Волинська стрілецька дивізія на чолі з Йоною Якіром. ![]() Продовольчі солдатські пайки та обмотки проблеми існування театру вирішити не могли. І навесні 1921 р. Л. Курбас вивіз «Кийдрамте» до Харкова - тодішньої столиці Української СРР. Невдовзі експериментальний театр Леся Курбаса, не знайшовши підтримки влади, припинив існування. Після кількамісячних поїздок по містечках України Лесь Курбас повернувся до Києва, і 30 березня 1922-го створив новий театр «Березіль» (тобто березень староукраїнською мовою). ![]() Ядром трупи МОБ стали актори «Молодого театру». ![]() У квітні-травні 1926 р. Всеукраїнська театральна нарада ухвалила рішення про перейменування київського театру "Березіль" у Центральний український театр Республіки і переведення театру до столиці Радянської України - Харкова. ![]() ![]() Будинок Держбанку, що через дорогу від театру, ще без надбудови в два поверхи. В репертуарі театра "БЕРЕЗІЛЬ" були не тільки українська і західна класика, але й п'єси сучасників. За одинадцять років "Березіль" під керівництвом Леся Курбаса поставив сорок п'ять спектаклів, половина з них — це його власні композиції, інсценізації, переробки, переклади. Діяв в театрі і мюзик-хол, і агітпроп. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() дочка письменника Костя Буревія. Власних дітей в сім'ї КУРБАС-ЧИСТЯКОВА, на жаль, не було. 1928 рік. ![]() 26 грудня 1933 року Лесь КУРБАС був арештований в Москві. В постанові про арешт було записано: "Курбас Олександр Степанович викривається в тому, що був членом контрреволюційної Української військової організації". Допити почалися через три тижні. І на першому допиті КУРБАС категорично заявив: "Винним себе не визнаю". ![]() Колегія ОГПУ 26 лютого 1934 року постановила: "Справу разом з особою звинувачуваного скерувати в ГПУ УРСР". ![]() ![]() 3 квітня 1934 року ув’язненого КУРБАСА відвідав заступник прокурора з метою перевірити, чи не було порушень у слідстві. Архівна справа зберегла протокол цієї зустрічі. ![]() Навіть у табірних умовах Лесь КУРБАС жив театром, ставив вистави: «До біса гарно тут. Пробую щось організувати. Важко. Але, здається, початок зроблено». І ставить у 1936 році у таборі Біломорсько-Балтійського каналу на Медвежій горі «Інтервенцію» Л. Славіна. З переведенням у табір суворішого режиму на Вянь-Губі — «Смерть Тарєлкіна» Сухово-Кобиліна, оперету-фарс «Адвокат Патлен». Пізніше разом із драматургом М. Ірчаном, чеським композитором Урбаником репетирує сатиричну оперету-вар’єте «Сон на Вянь-Губі», де Курбас грає міма-музиканта, якого постійно дратують, якому заважають грати, відбирають інструмент, заломлюють руки, але він вперто й настирливо продовжує. Звісно, виставу заборонили до показу. А Ірчана, Урбаника й Курбаса переводять на Соловки. ![]() Кілька років тому тернопільському краєзнавцю Єфрему ГАСАЮ вдалося знайти вінничанина Леоніда НАРУШЕВИЧА, який малим, разом з ув’язненим батьком, кілька місяців жив у Соловецькому кремлі. Леонід НАРУШЕВИЧ: «У деяких виставах, поставлених Лесем Курбасом, я брав скромну участь. Так, в «Інтервенції» мав доповнювати вуличний колорит, бігав між людьми. У «Циганському бароні» за задумом Л. Курбаса старійшина-циган мав бути велетенського зросту, тому мене садили на плечі артиста з величезною бородою. Голова артиста була закрита, і виходило, що це такий високий циган. На день мого народження Л. Курбас подарував мені велику цибулину і теплі панчохи». 3 листопада 1937 року Леся КУРБАСА розстріляли в лісовому урочищі «Сандармох» в Карелії. ![]() В 1957 році Валентина Миколаївна Чистякова, одна з провідних актрис Харківського театру імені Т. Шевченка, повернувшись після спектаклю додому, разом зі свіжими газетами вийняла з поштової скриньки конверт. Офіційний лист, підписаний помічником військового прокурора Північного військового округу підполковником юстиції Старцевим. В ньому повідомлялося: "Визначенням Військового трибуналу Північного військового округу від 31 січня 1957 року справа, відносно вашого чоловіка - Курбаса Олександра Степановича, подальшим виробництвом в кримінальному порядку припинено через відсутність складу злочину". ![]() А трохи згодом вона отримала і довідку з Харківського обласного суду: "Справа по звинуваченню Курбаса Олександра Степановича переглянута Президією Харківського обласного суду 19 квітня 1957 року. Ухвалу Судової трійки при Колегії ГПУ СРСР від 9 квітня 1934 року відносно Курбаса О. С. анулювано і діловодством припинено". ![]() Тільки через чотири роки прийшла остання сумна звістка про чоловіка - похоронка. Свідоцтво від 16 травня 1961 року сповіщало, що Олександр Курбас помер 15 листопада 1942 року у віці 55 років від крововиливу в мозок. ![]() ![]() САВИЦЬКИЙ Борис Петрович, засл.артист України, партнер Валентини ЧИСТЯКОВОЇ в багатьох виставах: Если говорить о Валентине Николаевне ЧИСТЯКОВОЙ, то это была не только ведущая актриса театра имени Шевченко, но и одна из самых выдающихся драматических актрис в Украине. И еще — женщина невероятной красоты. Если не верите, просмотрите советские издания пьес Островского. В частности «Грозу». И вы увидите — книги иллюстрируют фотографии Чистяковой в роли Катерины. На черно-белых фотографиях той поры не виден цвет ее глаз. Но они и впрямь были какого-то фиалкового цвета, темные, но светились. А руки, плечи, осанка... Она как-то умела преображаться для каждой роли, каждого спектакля. Заходила в грим-уборную задолго до начала, как тогда было принято, обычной, современной интеллигентной женщиной, а выходила через час-полтора стройной, увлеченной девушкой со светящимся взглядом своих необыкновенных глаз. Это — в «Евгении Гранде». Да и в других. Каждый жест и каждая деталь ее костюма подчеркивали, что она — женщина. Женщина нежная, чистая, любящая. А как она играла страдание! Словно убеждала: страсть может и пройти, а любовь нужно выстрадать. Никогда не забуду, как, окончив свою роль в спектакле, я стоял за кулисами, наблюдая его финал. Кажется, это были «Лисички». От нее уходит любимый. Она с какой-то затаенной тоской, невыразимой болью смотрит ему вслед, снимает кольцо с руки, его подарок, бросает в бокал с вином и рассматривает его на свет, болтая перед глазами. Произносит свой короткий прощальный монолог. Слезы текут по щекам. Но она все смотрит на этот уже не нужный, обманувший ее символ верности. И говорит, говорит... Не забыть интонации ее голоса, ее глаз, ее слез... ![]() ФЕДОРЦЕВА Софія Володимирівна, народна артистка УРСР: ![]() Валентина ЧИСТЯКОВА: «Могла ли я тогда думать, что моя общая жизнь с матерью Леся Курбаса принесет мне столько радости! Могла ли знать, что до конца своей жизни не перестану удивляться мужеству этой маленькой женщины?..» ![]() ![]() ![]() на фасаді якого встановлено меморіальну дошку в пам'ять про Леся КУРБАСА. ![]() ![]() Якщо вас цікавить творчість Леся КУРБАСА, читайте книжку українського мистецтвознавця КОРНІЄНКО Н.І. КОРНІЄНКО Неллі Миколаївна ЛЕСЬ КУРБАС: РЕПЕТИЦІЯ МАЙБУТНЬОГО/ - К.: Факт, 1998. - 469 с.: іл. файл DJVU нажмите активную ссылку и скачайте книгу себе на компьютер Клавдия ШУЛЬЖЕНКО | Людмила ГУРЧЕНКО | Николай РЯБИНИН | Марк БЕРНЕС | Вадим МУЛЕРМАН | Елена ЯКОВЛЕВА Наталья ФАТЕЕВА | Аркадий ИНИН | Исаак ДУНАЕВСКИЙ | Юрий БОГАТИКОВ | Карина АНДОЛЕНКО | Наталия УЖВИЙ Лесь КУРБАС | Георгий МОВСЕСЯН |